Referencer
- Arnbak, E, & Petersen, D. K. (2017). Projekt it og ordblindhed: en undersøgelse af it-støtte til ordblinde elever på mellemtrinnet. Lokaliseret 23. juni 2025 på http://edu.au.dk/fileadmin/edu/Udgivelser/Rapporter/Projekt_It_og_ordblindhed_slutrapport.pdf. Aarhus Universitet/DPU
- Bandura, A. (1997). Self Efficacy - The Exercise of Control. Worth Publishers Inc.
- Børne- og Undervisningsministeriet. (2019a). Dansk. Fælles mål. Lokaliseret 20. juni 2025 på https://emu.dk/sites/default/files/2020-09/GSK_F%C3%A6llesM%C3%A5l_Dansk.pdf
- Børne- og Undervisningsministeriet. (2019b). Matematik. Fælles mål. Lokaliseret 23. maj 2025 på https://www.emu.dk/sites/default/files/2020-09/GSK_F%C3%A6llesM%C3%A5l_Matematik.pdf
- Børne- og Undervisningsministeriet. (2019c). Idræt. Fælles mål. Lokaliseret 25. juni 2025 på
- Børne- og Undervisningsministeriet. (2024). Regler om inklusion. Lokaliseret den 19. juni 2025 på https://www.uvm.dk/folkeskolen/laering-og-laeringsmiljoe/inklusion/regler-om-inklusion
- DTHS og Synscenter Refsnæs. (2021). Godt set!
- DTHS og Synscenter Refsnæs. (2025). Sammen om punktskrift. Model, køreplan og handlingsanvisende vejledning til det gode punktskriftsforløb for børn og unge med synsnedsættelse herunder blindhed 0-17 år. Lokaliseret 19. juni 2025 på https://dths.dk/sammen-om-punktskrift-2/
- Egelund, N., & Tetler, S. (Red.). (2009). Effekter af specialundervisningen: Pædagogiske vilkår i komplicerede læringssituationer og elevernes faglige, sociale og personlige resultater. Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.
- Elmstrøm, S. (2019). Otte teknologi-baserede læsestrategier for ordblinde. Viden om literacy, nummer 26. Nationalt videnscenter for læsning. Lokaliseret 24. juni 2025 på https://videnomlaesning.dk/media/2951/26_signe-elmstrom-1.pdf
- Danmarks Evalueringsinstitut. (2021a). Teamsamarbejde i folkeskolen - Deling af erfaringer. Lokaliseret 23. juni 2025 på https://eva.dk/udgivelser/2021/dec/teamsamarbejde-i-folkeskolen-deling-af-erfaringer
- Danmarks Evalueringsinstitut. (2021b). Teamsamarbejde i folkeskolen - Inddragelse af viden. Lokaliseret 23. juni 2025 på https://eva.dk/udgivelser/2021/dec/teamsamarbejde-i-folkeskolen-inddragelse-af-viden
- Danmarks Evalueringsinstitut. (2021c). Teamsamarbejde i folkeskolen - Fælles ansvar. Lokaliseret 23. juni 2025 på https://eva.dk/udgivelser/2021/dec/teamsamarbejde-i-folkeskolen-faelles-ansvar
- Danmarks Evalueringsinstitut. (2021d). Teamsamarbejde i folkeskolen - Udvikling af undervisning. Lokaliseret 23. juni 2025 på https://eva.dk/udgivelser/2021/dec/teamsamarbejde-i-folkeskolen-udvikling-af-undervisning
- Dansk Skoleidræt. (2020). Lærervejledning til Sundhedsdugen. Lokaliseret 24. juni 2025 på https://skoleidraet.dk/wp-content/uploads/2025/01/laerervejledning-sundhedsdug.pdf
- Dansk Skoleidræt. (2024a). Alle børn med i idrætsfaget. Lokaliseret 25. juni 2025 på https://skoleidraet.dk/wp-content/uploads/2024/11/Tilrettelse-og-tilpasning-plakat-Alle-boern.pdf
- Dansk Skoleidræt. (2024b). Vejledning til plakaten, Tilrettelæggelse, Tilpasning og Tilbagemelding. Lokaliseret 25. juni 2025 på https://skoleidraet.dk/wp-content/uploads/2024/11/Vejledning-Tilrettelaeggelse-Tilpasning-og-tilbagmelding.pdf
- Dansk Skoleidræt. (2025). Sundhedsstjernen. Lokaliseret 24. juni 2025 på https://skoleidraet.dk/bevaegelse-i-skolen/temadage-og-temauger/sundhedsundervisning/
- FN. (2009). Konvention om rettigheder for personer med handicap. Lokaliseret 19. juni 2025 på https://www.sm.dk/Media/638380588965786998/handicapkonventionen2017_UA.pdf
- Hansen, T. I. (2010). Læremiddelanalyse – multimodalitet som analysekategori. Tidsskriftet Viden om Læsning, (7), 1-5.
- Juul, E. (2024). Den dynamiske boldspiltrappe. Dansk Skoleidræt. Lokaliseret 25. juni 2025 på https://skoleidraet.dk/wp-content/uploads/2024/02/Den-dynamiske-boldspilstrappe-fra-Boldspilsundervisning-i-skolen.pdf
- Korsgaard, K.A., et al. (2019). Opdagende skrivning - en vej ind i læsningen. Dansklærerforeningens Forlag
- Larsen, J.-E., & Mateu, M. 2010. Blinde børn – integration eller isolation?. VIVE – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd). Lokaliseret 4. juli 2025 på https://www.vive.dk/da/udgivelser/blinde-boern-integration-eller-isolation-ozom45xn/
- Lov om folkeskolen, LBK nr 989 af 27/08/2024. Lokaliseret 19. juni 2025 på https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/989
- Sanko, M. F. & Gaarden, T. (2024). LST til alle. Læse- og skriveteknologi i almenundervisningen. Akademisk forlag
- Scharkel, W., et al. (2019). The association between visual impairment and fatigue: a systematic review and meta-analysis of observational studies. The journal of the college of optometrists. Volume 39, Issue 6.
- Social- og Boligstyrelsen. (2014). Central udmelding for børn og unge fra 0 til 17 år med alvorlig synsnedsættelse.Lokaliseret 4. juli 2025 på https://www.sbst.dk/udgivelser/2014/boern-og-unge-med-alvorlig-synsnedsaettelse
- Social- og Boligstyrelsen. (2016). Forløbsbeskrivelse: Rehabilitering og undervisning af børn og unge med alvorlig synsnedsættelse. Aldersgruppe 0-18 år. Lokaliseret 4. juli 2025 på https://viden.sl.dk/media/4981/rehabilitering-og-undervisning-af-børn-og.pdf
- Social- og Boligstyrelsen. (2019). Forløbsbeskrivelse: Børn og unge med sjældne handicap. Aldersgruppe 0-25 år. Lokaliseret 4. juli 2025 på https://www.sbst.dk/media/10008/forløbsbeskrivelse-for-børn-og-unge-med-sjældne-handicap.pdf
- Social- og Boligstyrelsen. (2020). Forløbsbeskrivelse: Rehabilitering og undervisning af børn og unge med alvorlig synsnedsættelse 0-18 år. Lokaliseret 19. juni 2025 på https://www.sbst.dk/udgivelser/2020/forloebsbeskrivelse-boern-og-unge-med-alvorlig-synsnedsaettelse
- Skov, L. I. (2018). At lytte for at lære. Viden om literacy, nummer 23. Nationalt videncenter for læsning. Lokaliseret 24. juni 2025 på https://videnomlaesning.dk/media/2412/23_lene-illum-skov.pdf
- Solvang, R. (2010). Kim og mus. Serien Læs Lydret. Special-pædagogisk forlag
- Soulie, T., et al. (2018). Alle til idræt. 1. udg. Handicapidrættens Videnscenter
- Svendsen, H. B. (2018). Læse- og skriveteknologi til unge ordblinde. Viden om literacy, nummer 24. Nationalt Videnscenter for læsning. Lokaliseret 24. juni 2025 fra https://www.videnomlaesning.dk/media/2567/24_helle-bundgaard-svendsen.pdf
- Synscenter Refsnæs. (2019). Idræt i øjenhøjde: Inspirations- og vejledningsmateriale målrettet børn og unge med synsnedsættelses deltagelse i idræt i grundskolen.
- Synscenter Refsnæs. (2021). De udvidede læringsmål for børn og unge med synsnedsættelse 0-17 år i dagtilbud og skole: Handlingsanvisende anbefalinger.
Opdateret onsdag den 16. jul. 2025