Bidragsydere
Projektets ledelse og koordinering
Projektets ledelse blev udgjort af en styregruppe, bestående af en centerlederrepræsentant fra Synscenter Refsnæs samt en projektkoordinator og en leder af digitale medier fra Sensus ApS.
Projektets følgegruppe
Projektets følgegruppe, der løbende har evalueret projektets aktiviteter og resultater, bestod af Synscenter Refsnæs’s Videns- og Udviklingsenhed (VUE), en psykolog med fokus på inklusion samt erfarne lærere og synskonsulenter fra følgende kommunikationscentre:
- Kommunikationscentret, Region Hovedstaden.
- Specialcenter Roskilde Kommunikation, Roskilde Kommune.
- Kommunikationscentret Hillerød, Hillerød Kommune.
- Institut for Syn og Hørelse, Region Nordjylland.
- Hjælpemiddelhuset og Tale Høre Syn, Aabenraa Kommune.
- Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi, Region Syddanmark.
Projektets samarbejdspartnere
Projektet omfattede tre partnere:
- Synscenter Refsnæs (projektejer): Ansvarlig for didaktisk og pædagogisk indhold samt projektregnskab.
- Professionshøjskolen Absalon, Center for Undervisningsmidler: Ansvarlig for kvalitetssikring og metodebeskrivelser.
- Sensus ApS: Ansvarlig for projektkoordinering og digitale materialer.
Projektets øvrige eksterne deltagere
Projektet har gennemført en række interviews med lærere som en del af processen med valg af tema og emner til forløbene samt for at sikre størst mulig undervisningsmæssig relevans. Lærere fra følgende skoler deltog:
- Vibeholmskolen, Ishøj.
- Dyvekeskolen, København.
- Munkebjergskolen, Odense.
- Nørre Aaby Realskole, Nørre Aaby.
Som en del af kvalitetssikringen, har de fire forløb været i afprøvning i praksis på skoler med inkluderede elever med alvorlig synsnedsættelse i klasserne. Forløbene Dansk punktskrift og Matematik blev afprøvet og evalueret i efteråret 2024, mens forløbene Dansk nedsat syn og Idræt blev afprøvet og evalueret i foråret 2025. Afprøvningerne og de efterfølgende evalueringer blev gennemført på følgende skoler:
- Hjørringskolen, Hjørring.
- Herningsholm Skolen, Herning.
- Mellervangskolen, Ålborg.
- Dyvekeskolen, København.
- Høje Kolstrup Skole, Aabenraa.
- Nørrebro Lilleskole, København.
- Aale Hjortsvang Skole, Tørring.
- Nørre Snede Skole, Nørre Snede.
Podcasts
I forbindelse med produktionen af podcasts om dansk og idræt, blev det besluttet at trække på eksterne kræfter udenfor Synscenter Refsnæs. Dette skyldtes behovet for at deltagerne ikke alene var fagligt dygtige og havde erfaring på området, men også kunne formidle begejstring og iderigdom i deres didaktiske overvejelser. Følgende medvirkede podcasts (eksterne og intern):
- Podcast om idræt: Chris Krogh, idrætslærer ved Stoholm Skole.
- Podcast om dansk: Bente Pedersen, synskonsulent og lærer ved Vordingborg Synscentral.
- Podcast om matematik: Lone Qvist Ibsen, synskonsulent og lærer ved Synscenter Refsnæs.
Videoer
I forbindelse med produktionen af instruktionsvideoer, var det nødvendigt at finde elever, der dels havde lyst til at deltage, dels havde forældres og skoles samtykke. Sidstnævnte viste sig ikke at være muligt i alle tilfælde, idet det flere gange ikke var muligt at opnå samtykke fra skolerne. I instruktionsvideoerne medvirker følgende:
- Instruktionsvideo om idræt: Udvalgte elever fra Kalundborg Friskole.
- Instruktionsvideoer om dansk, nedsat syn: Sophia Jørgensen, digitalt rutineret elev med alvorlig synsnedsættelse.
- Instruktionsvideoer om dansk punkt og matematik: Relevante medarbejdere fra Sensus ApS.
Opdateret tirsdag den 22. jul. 2025